Friday 17 February 2012

Attitude Bangang Online Seller

Dulu aku ade beli barang kat forum. Ade la sorang seller otai ni. Otai ke? Aku pon xtau la, tapi slalu tengok die jual barang, and nickname die agak faymes la kat forum tue. Otai la tue kan? So aku ade berminat nak beli one of his product. Then aku private message die. X sampai seminit die reply da message aku, siap kate barang die la yang paling best compare to other seller. Aku x kesah la die nak puji barang die ke ape. Sebab aku memang nak beli barang yang die jual tue. 

Aku ni plak, jenis fast deal. Aku kalau nak beli something, aku akan servey dulu kao-kao, pastu aku x suke tangguh-tangguh da. Klau duit ready aritu, aritu jugak aku akan contact seller, comfirm and straight buat payment. Tue style aku. Berbalik kepade seller otai ni. Pas aku private message 2 – 3 pam, aku pon transfer la duit kat account brader tue. Cam biase, da transfer aku sent proof of payment sume. Dalam email proof of payment tue, aku pesan kat brader ni kalau da wat posting bagi aku tracking number. Pastu aku private message brader tue kat forum kate proof payment da sent kat email, and aku pesan sekali lagi yang aku nak tracking number. 

Next day, aku assume brader tue da sent barang aku, sebab hari tue hari bekerje. Time malam, aku check la email aku, pergh xde pon tracking number aku ni. Die ni antar ke x? Xpe la, maybe die lupe. Aku pon email and private message brader tue lagi mintak tracking number . Esok tue aku tunggu, still xreply ape pon brader ni. Aku xtau orang lain, tapi aku jenis simpan sume detail-detail pembelian online aku. Especially tracking number. Tracking number ni penting sebab once company logistik da update kat website die, kite leh estimate bile barang kite sampai rumah. Xde la tercongok cam bodo tunggu barang tue. Kalau barang sampai time rumah xde orang. Leceh siak. 

Ari ni da masuk due ari da, reply ape pon xde brader ni. Aku memang da mule panas ati. Aku malas da email or pm, aku straight message brader tue. Aku cakap, “Bro, bro da check email? Saye ade hantar email mintak tracking number untuk barang yang saye order. Da due ari ni saye tunggu tracking number.” Lame pastu, die reply die tanye aku barang ape. Aku pon bagi la detail barang yang order. 

Pastu brader tue pon reply, “Ala, barang yang ko beli tue baru RM1xx je, slalu aku deal ngan buyer lain main ribu-ribu. Xde pon nak bising-bising cam ko” Pergh.. macam kimak la brader ni. Aku peduli ape ko punye bisnes ribu ribu ke juta juta. Gi mampos la. Sekarang ni aku customer, aku da bayar barang yang aku beli. So ko buat la care nak meniage kan. Aku mintak tracking number je pon. 

Then aku reply “Bro, tracking number tue basic kot dalam online punye deal. Kate bisnes ribu-ribu xkan bende ni pon xtau. time nak jual barang bukan main laju lagi reply, kate barang bagus service terbaik. Bile da dapat duit, layan customer macam kimak. Ramai lagi la seller lain yang attitude bagus. Untung-untung je ko aku beli ngan ko”. 

Memang aku sound tepet la orang kimak camni. Die ingat die sape? Aku bukan mintak refund ke ape, aku mintak tracking number je. Kalau ade masalah bagitau la kan. Xpayah la menyusah kan aku. Bodoh. 

Last - last malam tue jugak die bagi tracking number. Haa.. kan senang. Nak jugak tunggu kene maki.

No comments:

Post a Comment